Z ostatniej chwili

4 formy aktywności fizycznej, które bez przeszkód możesz wykonywać w ciąży

Chociaż ciąża to okres, który wymaga od Ciebie zwiększonej dbałości, wcale nie musisz prowadzić siedzącego trybu życia. Regularna aktywność fizyczna jest ważna – przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Zanim jednak przystąpisz do ćwiczeń, poznaj bezpieczne formy ruchu.

 
Ruch to zdrowie, dlatego nie warto z niego rezygnować, także w okresie oczekiwania na dziecko. Jak pokazuje kalendarz ciążowy – jeśli nie istnieją żadne przeciwwskazania, możesz pozostać aktywna bez większych przeszkód. Trzeba jednak pamiętać o unikaniu intensywnych treningów oraz sportów stanowiących potencjalne zagrożenie dla ciąży.

Bezpieczne formy aktywności w ciąży

Zastanawiasz się, jak ćwiczyć w ciąży? Eksperci wymieniają 4 główne aktywności, których uprawianie jest bezpieczne[1].

1. Marsz

To najprostsza, a zarazem bardzo bezpieczna forma ruchu dla wszystkich ciężarnych. Maszerować można zawsze i wszędzie – niezależnie od stopnia wytrenowania. Tempo łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości organizmu.

Jeśli chcesz, aby marsz był bardziej efektywny, zacznij uprawiać tzw. nordic walking.

2. Pływanie

Jest to forma aktywności szczególnie polecana w okresie ciąży. Ćwiczenia wykonywane w wodzie są nie tylko bezpieczne, ale i korzystnie wpływają na organizm kobiety. Pływanie pozytywnie oddziałuje na kręgosłup, zmniejszając dolegliwości bólowe pleców. Ponadto nie obciąża nadmiernie mięśni i działa relaksująco.

Trzeba jednak unikać basenów termalnych, w których temperatura wody przekracza 35oC. Pozostawanie w takiej temperaturze przez dłuższy czas może wpływać niekorzystnie na ukrwienie łożyska, a ponadto zwiększa ryzyko infekcji.

3. Jogging

Ta forma aktywności zalecana jest wyłącznie kobietom, które uprawiały ją jeszcze przed ciążą. W okresie oczekiwania na dziecko należy jednak skrócić dystanse i czas oraz pamiętać o zmniejszeniu intensywności biegów.

4. Jazda na rowerze stacjonarnym / orbitreku

O ile jazda na klasycznym rowerze nie jest wskazana, o tyle ćwiczenia na modelu stacjonarnym czy orbitreku można wykonywać bez przeszkód.  Musisz pamiętać o tym, by intensywność treningu dopasować do możliwości swojego organizmu.

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Zdaniem ekspertów z American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG), w ciąży można bez większych przeszkód uprawiać aktywność fizyczną. Ruch działa pozytywnie na cały organizm, przyczyniając się m.in. do:

  • poprawy wydolności układu sercowo-naczyniowego,
  • zmniejszenia ryzyka wystąpienia otyłości,
  • ograniczenia ryzyka cukrzycy ciążowej,
  • poprawy samopoczucia.

Ponadto aktywność fizyczna pozwala skrócić czas powrotu do pełnego zdrowia i formy już po porodzie[2].

Zgodnie z tym, co pokazuje kalendarz ciążowy, w każdym trymestrze należy unikać intensywnego wysiłku.

[1] https://www.mp.pl/pacjent/ciaza/aktualnosci/show.html?id=135757

[2] https://www.mp.pl/pacjent/ciaza/aktualnosci/show.html?id=135757