Ćwiczenia na plecy – wykonasz je w domu

ćwiczenia na plecy Pexels.com

Obecnie wiele osób boryka się z bólami kręgosłupa – przyczyną tego stanu rzeczy bardzo często jest siedzący tryb życia. Dobrym sposobem, by pozbyć się bólów pleców są ćwiczenia na plecy. W dzisiejszym artykule pokażemy Ci kilka ćwiczeń, które możesz wykonać spokojnie w domu.

1. Ćwiczenia na plecy – wskazania

Ćwiczenia na plecy powinny wykonywać przede wszystkim osoby, które mają siedzącą pracę oraz te, które borykają się z problemem otyłości. Siedzenie jest bardzo niekomfortową pozycją dla kręgosłupa, ponieważ naraża go na długotrwałe napięcie mięśniowe. Gdy ciało przez długi czas znajduje się w tej samej pozycji, zmniejsza się przepływ krwi przez napięte mięśnie, a to powoduje ich zmęczenie, jak np. po wyczerpującym biegu.

2. Ćwiczenia na plecy – techniki

Istnieją liczne ćwiczenia na plecy. Do najpopularniejszych ćwiczeń na plecy zaliczają się:

  • Rowerek – to typ ćwiczenia na plecy, które można wykonywać w domu. Wystarczy położyć plecy płasko na ziemi, a ręce ułożyć wzdłuż ciała. Następnie należy unieść ręce i głowę lekko do góry i wykonywać ćwiczenia naśladujące jazdę na rowerze. Podobne ćwiczenia w domu może wykonywać niemal każdy niezależnie od wieku.
  • Mostek – Klasyczne ćwiczenia na mięśnie pleców wykonywane w domu to m.in. mostek. Wystarczy, że położysz się na placach, oprzesz stopy i dłonie na podłodze, a następnie podniesiesz jak najwyżej biodra. Wytrwaj w tej pozycji kilka sekund, mając ściągnięte palce u stóp.
  • Antygarby – to kolejny rodzaj ćwiczenia na plecy możliwy do wykonania w domu. Połóż się płasko na plecach, ugnij nogi w kolanach i oprzyj stopy płasko na podłodze. Ręce powinny być ugięte płasko w łokciach, te natomiast muszą znajdować się na podłożu, jak najbliżej tułowia. Opierając się na głowie i łokciach (nie odrywając głowy i kończyn od podłoża), staraj się podnieść łopatki jak najwyżej. W czasie wykonywania ćwiczenia kontroluj regularne wdechy i wydechy. Antygarby to ćwiczenie na plecy przydatne szczególnie osobom borykającym się z bólem kręgosłupa.
  • Skłony – Aby prawidłowo wykonać skłony, musisz stanąć w lekkim rozkroku. Plecy powinny być wyprostowane. Ręce rozłóż szeroko. Następnie staraj się dotknąć lewą dłonią do lewej stopy, a prawą dłonią do prawej stopy. Wykonując ćwiczenie, nie uginaj kolan.

3. Ćwiczenia na plecy w domu – ochrona kręgosłupa

Ćwiczenia na plecy w domu nie muszą być jednoznaczne z wykonywaniem profesjonalnych ćwiczeń fizycznych. Chcąc dbać o kręgosłup, musimy pamiętać o nim w trakcie każdej czynności. Oto kilka porad, jak chronić kręgosłup przed dodatkowymi obciążeniami:

  • nigdy nie pochylaj się podczas dźwigania,
  • przemieszczając ciężkie przedmioty, kładź je na szmatach lub kocach,
  • prasuj na siedząco,
  • nie przytrzymuj barkiem słuchawki podczas dłuższej rozmowy,
  • przygotuj odpowiednio swoje miejsce pracy,
  • pomyśl o specjalnej poduszce ortopedycznej do snu,
  • nie śpij zbyt wysoko.

Ćwiczenia na plecy w domu do doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie przepadają za siłownią i preferują inny sposób dbania o kręgosłup. Trening na plecy w domu może być skonstruowany według osobistych potrzeb i upodobań.

Innym ćwiczeniem, o którym warto pamiętać w czasie ćwiczeń na plecy, jest podciąganie na drążku. Podciąganie na drążku w czasie ćwiczeń mięśni pleców wymaga jedynie drążka, który można zamontować nawet w drzwiach. Ćwiczenie na drążku pozwala nie tylko wzmocnić, ale również wymodelować mięśnie górnej części pleców. Podczas podciągania na drążku najmocniej pracuje najszerszy mięsień pleców. Ten rodzaj ćwiczeń na plecy znacząco wpływa na wygląd.

Z ostatniej chwili

Dowiedz się więcej