W jaki sposób ciąża zmienia zmysł smaku?

Pexels.com

Zachcianki w ciąży to naturalna rzecz. Każda przyszła mama w czasie ciąży łączy produkty, które do siebie nie pasują. Dlaczego zmysł smaku się zmienia? Jak ciąża wpływa na to, jakie artykuły spożywcze wybierasz? Więcej informacji w artykule.

1. Dlaczego zmysł smaku się zmienia?

W czasie ciąży krew w organizmie krąży dużo intensywniej niż zwykle. Wszystkie substancje, które znajdą się w krwiobiegu, docierają do mózgu w błyskawicznym tempie. Właśnie dlatego niektóre smaki i zapachy odbierasz jako bardzo silne.

Dowiedziałaś się, że będziesz mamą, dlatego przestałaś palić, nie pijesz alkoholu i ograniczyłaś napoje z kofeiną? Zmiana stylu życia i rezygnacja z używek również ma wpływ na twoje kubki smakowe.

2. Skąd się bierze metaliczny posmak?

Jednym z najbardziej nieprzyjemnych skutków ubocznych ciąży jest częsty metaliczny posmak w ustach. Kiedy się pojawia? Zwykle po tym, gdy skusiłaś się na napój zawierający kofeinę, a więc kawę, herbatę czy colę. Chociaż nie są to produkty zakazane w ciąży, powinnaś ograniczyć przyjmowanie kofeiny.

Metaliczny posmak to ostrzeżenie, które wysyła ci organizm, dlatego staraj się unikać pobudzających napojów. Możesz zminimalizować nieprzyjemne odczucia, jedząc coś kwaśnego. Najlepiej sprawdzają się cytrusy oraz soki.

3. Tajemnicze ciążowe zachcianki

Przed ciążą kochałaś steki, a teraz mdli cię na samą myśl o czerwonym mięsie? Nigdy nie byłaś fanką słodyczy, a w czasie ciąży codziennie sięgasz po czekoladę? Ochota na niektóre produkty oraz niechęć do innych to wynik szalejących w ciele przyszłej mamy hormonów.

Zachcianki pojawiają się zwykle na początku ciąży i nie dotyczą wszystkich kobiet. Eksperci sugerują, że konkretne mogą sygnalizować niedobór pewnych składników w diecie. Masz ochotę na kiszone ogórki? Być może brakuje ci witaminy C.

4. Jak sobie radzić?

Jeśli pewne potrawy przestały ci smakować, nie jedz ich na siłę. Twoja dieta powinna być dobrze zbilansowana, ale nie oznacza to, że ma być katorgą. Szukaj produktów bogatych w białko i witaminy. Nie przesadzaj ze słodyczami – zastąp je świeżymi owocami. Unikaj ostrych przypraw i pikantnych dań, ponieważ mogą wywołać zgagę.

W ciąży zmienił ci się smak, a co za tym idzie – częściej masz mdłości. Najprostsza recepta to unikanie produktów, po których one występują. Niektórym kobietom na poranne nudności pomaga… jabłko. Ulgę może też przynieść herbata imbirowa.

Jeśli czujesz się bardzo źle, masz silne mdłości i wymioty, skontaktuj się z lekarzem. Ostre objawy mogą być wynikiem chorób (np. grypy żołądkowej albo zatrucia), a nie ciąży.

W czasie ciąży zmienia się cały organizm, dlatego twoje kubki smakowe mogą być teraz przeczulone na niektóre smaki. Jedz potrawy, które lubisz. Pamiętaj, że zdrowe odżywianie w tym czasie jest bardzo ważne, ale nie warto odmawiać sobie przyjemności, zwłaszcza gdy masz na coś niepohamowaną ochotę. Większość dolegliwości związanych ze zmianą apetytu i mdłościami minie pod koniec pierwszego trymestru.

Czy miałyście problem ze zmieniającym się smakiem w czasie ciąży? Jakich produktów nie mogłyście jeść, a na co miałyście największą ochotę? Czekamy na wasze komentarze.